leer
‘Iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn’.
Naar King Lear van William Shakespeare.
Het koninkrijk van Lear is vervangen door het leerbedrijf in schoenen, tassen en jassen van LEER. Met een rundvee fokkerij in Argentinië. Huiden van eigen kweek. De dochters zijn gebleven. De oude Leer verdeelt zijn bedrijf nadat hij een wie-houdt-het-meest-van-mij competitie heeft uitgeschreven voor zijn drie dochters. Die verdeling komt niet zonder pijn tot stand en heeft grote gevolgen voor de onderlinge verhoudingen. Leer takelt in hoog tempo af. Is het Alzheimer? Het lijkt er op. De twee oudste dochters kunnen de zorg voor hun vader niet combineren met de zorg voor het bedrijf en raken steeds meer verblind door hun eigen obsessies. Zozeer zelfs dat er bloed vloeit. Veel bloed. Want slachten, dat kunnen deze dochters.
Een voorstelling waarin het gruwelijke drama in de stijl van bewerker Eggink met een hallucinerende lichtvoetigheid wordt verteld. Over de relatie tussen ouders en kinderen, over erfenissen, en over de genadeloze aftakeling die ons allen in meer of mindere mate ooit zal treffen.
BEWERKING EN REGIE Ewout Eggink NAAR William Shakespeare SPEL Lucas Smulders, Lilian Korzilius, Bregje Hermans, Marije Tekstra, Thijs Sanderink, Gersom Kremer, Michel Hueber, Davey Raabe PRODUCTIE Ria van Aelst, Gerda van Cappellen TECHNIEK Pyet van Brink FOTOGRAFIE Annemiek van de Kuil | PhotoA MET DANK AAN Slagwerkgroep Bovenkerk
GESPEELD 18 t/m 26 april 2015 en 2t/m 5 september 2015 LOCATIE Het Amsterdams Theaterhuis en Electrische Museum Tramlijn Amsterdam